Mengapa Anda Marah?

Assalamu'alaikum. 
Berikut saya kongsikan mutiara kata dari status fb Ust Tuan Ibrahim berkaitan kemarahan yang sering terjadi dan puncanya. Saya percaya dengan pembacaan lanjut dapat kita memikirkan kaitan yang mengakibatkan marah dan juga muhasabah sikap kita. Jom Baca.















Mengapa anda marah?

1. Dia lupa beli hadiah utk saya....
2. Kereta depan itu buat saya marah...
3. Dia tu tak faham apa yg saya order...
4. Saya balik lapar, isteri tak masak...
5. Pelajar tu buat saya geram...
6. Boss saya tu tak munasabah...
7. Kawan saya itu tak ingat janji...
8. Dah seminggu plan nak pergi piknik, tiba-tiba hujan...
9. Jiran itu tak nak tolong, tak bertimbang rasa...
10. Org tu tak percaya cakap saya...

Boleh kesan apa persamaan situasi di atas?

SEMUANYA SALAH ORG LAIN, tapi tiada yg salahkan diri sendiri.

Utk mengelakkan marah, kita harus memahami mengapa kita berasa marah? Apa yg timbulkan perasaan marah.

Mudah sahaja - biasanya bukan apa yg berlaku yg menyebabkan kemarahan kita... tapi apa yg diharapkan/disangkakan/jangka berlaku/dapat tetapi tidak berlaku - itulah punca kemarahan kita.

Sbg contoh mudah:

a. Anda letih dan lapar... balik rumah, tengok meja tiada makanan - anda tersinggung mengapa isteri tidak masak, kerana kita harapkan bila balik rumah dapat makan.

b. Kita sampai di rumah... letih, hanya ingin semak kerja rumah anak-anak, tapi mereka belum menyiapkan lagi, kita marah bukan kerana mereka tidak siap lagi, tapi kerana kita sangka mereka sudah siap tetapi belum siap.

c. Ketika memandu di lebuhraya, kita terasa nak tukar lane... kita sangkakan kereta tepi lane itu akan bg ruang, akan tetapi dia tidak.. kita sangkakan dia berhemah, tiba-tiba dia hon dan flash light... kita marah... tapi masalah bukan kat driver tersebut, tapi kerana kita menyangka bahawa dia adalah seorang pemandu baik tetapi tidak.

Ingatlah ramai yg tidak berfikiran seiras selari dgn kita, maka banyak sangkaan kita akan tidak menjadi realiti.

Utk kehidupan yg lebih tenang dan aman, dan emosi yg tenteram - dan kurangkan perasaan marah, petuanya mudah iaitu kurangkan buat sangkaan pada apa-apa termasuklah dari manusia, dunia termasuklah cuaca... kerana kita akan juga tersinggung bila matahari keluar tatkala kita hendakkan hujan...

Ingatlah Allah dan firmanNya pd org yg dapat menahan kemarahannya.

Quran 3:134
Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik;

Apabila marah, jgn salahkan org lain, tanya diri sendiri apakah 'expectation' kita yg tidak tercapai sehingga menyebabkan kita marah...

SENYUM. Sekadar perkongsian utk malam ini.

Leave a Reply